6/10 2026 Skolekoncerter med David Peter Schmidt

Aarhus Symfoniske Orgelfestival indbyder skoleklasser i Aarhus-området til at få en musikalsk totaloplevelse, når Sct. Pauls kirke i Aarhus lægger orgel og kirkerum til to skolekoncerter. Koncertorganist David Peter Schmidt vil præsentere orglet på en pædagogisk og underholdende måde, hvor formidlingen af orglets kulturelle funktion og historie bliver gjort levende.

Koncerten er en opdagelsesrejse i orglets talrige klanglige muligheder. Orglet kaldes instrumenternes dronning; det kan imitere næsten ethvert musikinstrument. Det kan være næsten uhørligt, blidt og stille; det kan være fuldstændig omsluttende, voldsomt og intimiderende; sørgeligt og festligt. Orgelmusik kan være kirkelig, folkelig, filmisk og galaktisk! Eleverne kommer til at se, høre og smage på alle disse aspekter.

Der er lagt i kakkelovnen til nogle spektakulære skolekoncerter!

TID OG STED
Tirsdag 6. oktober 2026 kl. 09.00 og 10:30
Sct. Pauls Kirke Aarhus
Sankt Pauls Kirkeplads 1
8000 Aarhus C

MEDVIRKENDE
David Peter Schmidt (Danmark) er organist ved Sct. Pauls Kirke og en aktiv koncertorganist med en omfattende virksomhed i både ind- og udland. Han er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium og videreuddannet ved Universität der Künste i Berlin, hvor han debuterede fra Berliner Dom, samt ved Royal College of Music i London. Schmidt har desuden været organist ved Den Danske Kirke i London og har tidligere haft ansættelse ved Aarhus Domkirke. Som solist har han givet over 250 koncerter og optrådt ved internationale festivaler, bl.a. i Schweiz, og i de senere år ved en række danske kirker, orgelfestivaler og symfoniorkestre. Ved siden af sit virke som organist underviser han i orgel og er en efterspurgt akkompagnatør og repetitør.

BILLETTER
Interesserede skoler kan tage kontakt til David Peter Schmidt på david.organist@gmail.com
Begivenheden er lukket for almen adgang.
Varighed: Ca. 1 time